tiistai 26. helmikuuta 2013

Kiitos palautteesta, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme

Posti sai tänään Facebookissa asiakaspalautteen asiakkaalta. Siinä tiedustellaan Postin ninjakoulutuksesta. Kommenttiketjun mukaan monet muutkaan postinsaajat eivät ole kuulleet ovikellon soittoa eivätkä heidän koiransakaan ole ääneen reagoineet. Näin he ovat päätyneet itse noutamaan Postista kotiinkuljetuksella tilatun lähetyksen. (Kuvat saa suuremmiksi klikkaamalla niitä)


Kolmessa tunnissa ketjussa oli 136 kommenttia ja 1912 tykkääjää. Uusia tykkääjiä on tullut noin 10 minuutissa ja vauhti jatkuu samanlaisena edelleen, samoin kommentteja kertyy suurin piirtein samalla vauhdilla. Tämä on tyypillinen esimerkki siitä, kuinka palaute sosiaalisessa mediassa kiirii eteenpäin äärettömän nopeasti. Ja kuinka ensiarvoisen tärkeää siihen olisi reagoida yhtä nopeasti ja oikein.

Mielenkiintoisinta minun kannaltani on, kuinka Posti vastasi palautteeseen. Parissa kommentissa he ovat pahoitelleet, että palvelu ei ole vastannut odotuksia sekä neuvoneet tyytymättömiä asiakkaita olemaan yhteydessä suoraan heihin puhelimitse tai sähköpostitse. Miksi asiakkaita ei palvella Facebookissa?


Toisin sanoen he halusivat käsitellä tapahtuneen suljetuin ovin asiakkaan piikkiin ja niin, että asiakas on se, joka ottaa heihin sinnikkäästi uudelleen yhteyttä eri kanavan kautta tullakseen palvelluksi. Kirjoitushetkellä tykkääjiä on noin 3700 kappaletta. Se on hurjan monta silmäparia, jotka levittävät Postista negatiivista sanaa palautteen ja mahdollisten omien kokemuksiensa perusteella. Kommentteja on kirjoitushetkellä 288. Suurin osa niistä kertoo muista huonoista kokemuksista.

Milloin yrityksissä ymmärretään, että sosiaalisen median kautta tulevat palautteet käsitellään avoimesti sosiaalisessa mediassa. Se on ainoa tapa saada hillittyä negatiivisen tiedon leviäminen ja rauhoitettua muitakin kuin sitä yhtä alkuperäistä valittajaa. Sosiaalisessa mediassa hyvin ja asiallisesti hoidettu reklamaatio on ainoa tapa pelastaa "kasvonsa" kaikkien tapahtumaa seuraavien kesken. Lisäksi kuka tahansa asiakas arvostaisi sitä, että kun yritys saa tiedon tyytymättömyydestä, niin on itse aktiivisesti yhteydessä asiakkaaseensa. Jos muuta yhteystietoa asiakkaasta ei ole saatavilla, niin ainahan he olisivat voineet pyytää asiakkaalta yhteystietoja julkisesti ja kehottaa toimittamaan ne vaikka yksityisviestinä Facebookissa.

Toki, Postilla on kai toistaiseksi "varaa" olla se, joka pönöttää paikoillaan ja odottaa asiakkaan yhteydenottoa. Ei haittaa, vaikka kukaan ei olisi tyytyväinen, kun vaihtoehtojakaan ei juuri ole. Mutta veikkaanpa, että jos meillä olisi mahdollisuus käyttää tavallisten kirjeidemme toimittamiseen muita palveluntarjoajia kohtuulliseen hintaan, tuskin edes kovin pitkään miettisimme parempaan vaihtamista. Kuka haluaa perustaa uuden paremman palvelulupauksistaan ja asiakkaistaan välittävän postilaitoksen?

Edit. 21:54 Reiluuden nimissä vielä yksi kuvakaappaus Itellan asiakaspalvelujohtaja Jyrki Laakson kommentista noin kello 21 Suomen aikaa.

Jyrki Laakso myös palasi asiaan lupauksensa mukaisesti. Ilahduttavaa. 

4 kommenttia:

  1. Hilpeintä tuo puhelinpalvelu: pvm + mpm. Jos sinne ylipäätään alle puolen tunnin jonotuksella pääsee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, vaikkei herättäisi hilpeyttä omalle kohdalle osuessaan. Aika halpaa.

      Tosin itse pyrin hoitamaan epäselvät asiat paperilla tai sähköpostilla. Tarpeeksi monta kertaa, kun yrittää todistaa, että joku sanoi puhelimessa jotain oppii epäluuloiseksi ja haluaa asiat kirjallisesti. Sähköpostin heikkous on kuitenkin sen hitaus. Hermohan siinä menee kun odottelee muutamia päiviä vastausta.

      Parantamisen varaa asiakaspalveluissa muutenkin.

      Poista
  2. Nella tämä on niin totta! Myös UPS on kerran tehnyt saman tempun minulle: istuin kotona (kipeänä) odottamassa pakettia ja illalla netissä luki "2. toimitusyritys klo 13.jotain..." juuei... en kuullut kellon soittoa mutta eipä toimitusyrityskuittiakaan oltu pudotettu postiluukusta.

    Pakko avautua hieman aiheen vierestä näistä kuriirifirmoista:
    1) kerran ystäväni Master Card -kortti jätetty minulle (DHL, toimitus työpaikalle) - ja ei kun shoppailemaan!
    2) toimitus 8-16 kun suurin osa suomalaisista on töissä - ja EI, joka työpaikalla ei voi ottaa vastaan privaatisti tavaraa kesken työpäivän... "No etsä voi tulla hakemaan tätä pakettia, meidän varasto on tääl Liedossa" (UPS)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen aika varma, että ei tämä yksin Itellan ongelma, kuten esimerkkisi osoittaa. Samoja ongelmia ollut muissakin kotiinkuljetuksissa. Asian vierestä taas tosin. Tilasin pesukoneen, jonka toimitus oli luvattu kello 10-13 välille tjtn. Kello 13 soi puhelin, että ovat myöhässä aikataulusta eivätkä osaa sanoa milloin tuovat koneen. Öö, pitäisikö koko päivä odotella, kun on maksanut kotiinkuljetuksesta tiettyyn aikaan.

      Vaikka esimerkkisi ehkä meni hiukan aiheen vierestä, niin on monia asioita, joiden luulisi olevan ihan maalaisjärjellä ajateltavissa, kuten se, että kenenkään luottokortteja ei anneta kuin asianosaiselle (henkkarit!).

      Poista